Hoe zou het zijn om direct inzicht te hebben in de ouderdom van je voorraad waardoor je tijdig kunt ruimen? Of afnamepatronen te kunnen voorspellen waardoor je meer resultaat kunt behalen uit cross- en upsell? Ook binnen de AGF is datagedreven werken niet meer weg te denken. Veel AGF bedrijven staan echter nog aan het begin van de reis naar datagedreven zaken doen. Bedrijven die het maximale uit hun data weten te halen lopen daardoor direct lichtjaren voor.
Door vanuit verschillende systemen of invalshoeken data met elkaar te verbinden ontstaat er meerwaarde. ERP, WMS, TMS, inspectieresultaten, gewerkte uren, maar ook openbare data zoals weersverwachtingen, openbare AGF prijzen, etc. laat je bij elkaar komen in een geïntegreerd datawarehouse. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van inspectieresultaten, de leeftijd van de voorraad en uitval aan de klachten. Met dit inzicht kan je het aantal klantklachten en claims significant terugdringen. Door alle systemen bij elkaar brengen ontstaat er 360 graden inzicht in uw organisatie. Dit betekent één betrouwbare bron voor alle managementinformatie.
Data als concurrentievoordeel
Daadwerkelijk voorspellingen kunnen doen en snel kunnen schakelen doordat je in één oogopslag ziet wat belangrijke informatie is. Daar droomt toch elke manager van. Door juiste interpretatie en sluitende data ben je de concurrent net altijd een stapje voor. Zo kan BI interessant zijn voor vraagstukken op het gebied van:
RESULTAAT
Prijzen en marges liggen de laatste tijd onder druk. Met inzicht in verkoopresultaat, partijresultaat of marges kun je concreet sturen op het verbeteren van de commerciële resultaten.
KWALITEIT
Iedere collo die je weggooit is er één te veel. Door gericht te sturen op kwaliteit en uitval kun je de omzetstroom vergroten en de kosten verlagen. Denk aan inzicht in de leeftijd van de voorraad om tijdig te kunnen ruimen of om gerichte kwaliteitsinspecties te kunnen doen.
KLANTENBINDING
Stuur op klanttevredenheid met inzicht in klachten en leverbetrouwbaarheid, monitor hoe vaak klanten bij je terug komen om te bestellen of analyseer overeenkomsten in afnamepatronen bij klanten om meer cross- en upsell te kunnen doen.
SUSTAINABILITY
Klanten vragen steeds vaker om sociaal gecertificeerde producten en om duurzame verpakkingen. Hoe houd je hier grip op en hoe deel je de informatie met je klanten? Met de juiste data heb je de cijfers zo boven tafel.
EFFICIENCY
Hoe efficiënt zijn je primaire processen? Hoe realiseer je de optimale inzet van mensen en middelen? Door efficiënter te werken bespaar je kosten. Analyseer de doorlooptijd van processen, de productiviteit in de loods of de inzet van transport te analyseren en krijg grip op de efficiëntie van je operationele processen.
Aan de slag met BI
Belangrijk startpunt is het bepalen van uw datastrategie. Waar heeft data het meeste waarde voor uw bedrijf? Op welke manieren kan je data inzetten om waarde te realiseren? Waar liggen de prioriteiten?
Deze managementinformatie wordt daarna in heldere en eenvoudige dashboards en rapportages gepresenteerd met behulp van Power BI. ProAnalytics helpt je graag met dit traject. Tevens trainen we onze klanten zodat ze zelf ook aan de slag kunnen met het ontwikkelen van dashboards en rapportages. Hierdoor houdt je zelf de regie over jouw eigen informatievoorziening.