Inzicht claimgedrag in AGF markt

Beter Inzicht In Claimgedrag

Een Koelteam bekijkt dagelijks de data over het claimgedrag en brengt in kaart waar het proces geoptimaliseerd kan worden. Nu duidelijk is welke producten vaker bederven of welke klantlocatie meer claims opleveren worden hier oplossingen voor bedacht.

Welke producten worden vaak geclaimd? Welke klanten claimen het minst? En bovenal waarom? Inzicht in deze vragen is voor een AGF handelaar als goud in zijn handen. Immers als je weet waardoor claims hoger uitvallen zijn aanpassingen in het proces snel gemaakt. Dat geld ligt voor het oprapen. Tenminste als je deze inzichten boven tafel kunt halen.

Business Intelligence binnen de AGF markt is een expertise op zich. Waar een normale handelaar gewoon zijn product verkoopt en zo nu en dan een retour krijgt, zijn binnen de AGF claims aan de orde van de dag. Een product dat onderweg bederft of niet te best is ingekocht zorgt voor een grote kostenpost. Hoe krijg je inzicht in dat wat ervoor zorgt dat de claims ontstaan in je in- en verkoopproces? Hoe blijf je de vinger aan de pols houden en de juiste optimalisaties doorvoeren?

Joost Romijn, BI Consultant bij ProAnalytics kwam zelf uit de AGF markt en zag deze uitdagingen. ERP systemen die niet de juiste uitdraaien gaven, data die niet met elkaar gecombineerd kon worden. Hij bouwde daarom aan een BI dashboard speciaal voor de AGF markt. Maar niet als een standaard tool. Hij wist ook dat elke AGF handelaar een eigen ontwerp nodig had, inzichten die specifiek voor dat bedrijf belangrijk waren. Maatwerk dus maar op een AGF fundering en daarmee een stuk sneller te implementeren dan normaal BI traject.

Inmiddels draait het eerste AGF bedrijf, BE Fresh Produce uit De Lier, volop op hun nieuwe BI omgeving. De inzichten waren zo waardevol dat zij inmiddels zelfs een Koelteam hebben samengesteld. Zij bekijken dagelijks de data over het claimgedrag en brengen in kaart waar het proces geoptimaliseerd kan worden. Nu duidelijk is welke producten vaker bederven of welke klantlocatie meer claims opleveren worden hier oplossingen voor bedacht. Resultaat; minder claims en dus een hoger bedrijfsresultaat.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Translate »