Een product dat te lang op voorraad ligt bederft voor het verkocht wordt of moet te laat worden verkocht als B kwaliteit tegen een te lage prijs. Hoe zorg je ervoor dat je meer inzicht krijgt in wat er verkocht gaat worden zodat je niet te laat bent? Hoe weet je op tijd dat een product nu echt het magazijn moet verlaten omdat het binnenkort gaat bederven?
Met data uit de inkoop- en verkoopsystemen en eventuele artikeltracering wordt met enkele klikken inzichtelijk hoe de voorraad erbij staat. Met artikeltracering kan de werkelijke leeftijd van partijen, pallets en producten real-time inzichtelijk worden gemaakt. De inkoper weet welke producten hij nu echt uit voorraad moet halen of waar extra inspectie nodig is door de keurmeester. De verkoper kan op tijd een seintje krijgen om een bepaald product snel te gaan verkopen.
Met historische verkoopdata kan in kaart worden gebracht welke klanten rond deze tijd dit product kochten, zodat de verkoper gericht klanten kan benaderen (link naar artikel klantvraag voorspellen). Daarnaast kan met historische data de klantvraag worden voorspeld waardoor de inkoper gerichter kan inkopen en op die manier de voorraad zo laag mogelijk houdt. Op tijd producten verkopen verlaagt het risico op claims of verkopen tegen een lagere prijs. (hierover ook meer in het artikel met Data meer inzicht in je marge). Bij groente- en fruithandel EFP zijn hiermee mooie resultaten geboekt, lees het meer over deze case >
Ook benieuwd hoe jij met data beter inzicht krijgt in de omloopsnelheid en voorraadleeftijd?
Joost Romijn onze senior BI consultant AGF komt tijdens een inspiratiesessie graag laten zien wat de mogelijkheden van data binnen de AGF zijn. Tijdens deze sessie bespreekt hij de verschillende manieren om waarde te halen uit jullie specifieke data, deelt best practice cases uit de sector en kijkt wat relevant is voor jouw organisatie.
Plan een inspiratie sessie in
In één sessie up to date over data mogelijkheden in jouw bedrijf.
Hoe wordt je een datagedreven organisatie? En waarom zou je hier aan beginnen? Tijdens de inspiratiesessie kijken we samen naar de mogelijkheden van data in de AGF. We bespreken de verschillende manieren om waarde te halen uit je data en kijken wat relevant is voor jouw organisatie. Daarbij kunnen we inspireren met onze templates en best practices voor de AGF sector. We tonen voorbeelden en nemen je mee in de reis naar datagedreven werken. Plan nu vrijblijvend een inspiratiesessie in:
+31 6 21339059
rechtstreeks met Joost een afspraak maken
Adres Amersfoortseweg 102, 3941 EP Doorn
Email j.romijn@proanalytics.nl