BI binnen de AGF

Voorspellen welke klant wat gaat inkopen

Bij deze AGF handelaar zien ze in één oogopslag veranderingen in het koopgedrag bij hun klanten. Hiermee kan het salesteam sneller reageren, worden klanten toch nog binnenboord gehouden, top klanten beter bediend en is de verkoop is gestegen.

Welke klant bestelt opeens bepaalde producten niet meer? Welk product is populair? Wat gaat er komende maand besteld worden? Inzicht in deze vragen is voor de AGF handelaar goud waard. Immers als je weet wat je moet gaan bestellen wordt er minder weggegooid aan het eind van de dag. Zie je dat een product populair is dan kan de prijs omhoog. Als je weet welke klant steeds minder besteld en lijkt te vertrekken, kan je hem wellicht nog binnenhouden.

Business Intelligence binnen de AGF markt is een expertise op zich. Waar een normale handelaar een paar grote klanten heeft, hebben handelaren binnen de AGF tientallen kleine klanten en bescheide orders die dagelijks verschillen. Hoe blijf je dan toch in contact met je klanten? Hoe krijg je inzicht in je verkoop? Hoe blijf je de vinger aan de pols houden en weet je welke acties het verkoopteam moet doorvoeren?

Joost Romijn, BI Consultant bij ProAnalytics kwam zelf uit de AGF markt en zag deze uitdagingen. ERP systemen die niet de juiste uitdraaien gaven, data die niet met elkaar gecombineerd kon worden. Hij bouwde daarom aan een BI dashboard speciaal voor de AGF markt. Maar niet als een standaard tool. Hij wist ook dat elke AGF handelaar een eigen ontwerp nodig had, inzichten die specifiek voor dat bedrijf belangrijk waren. Maatwerk dus maar op een AGF fundering en daarmee een stuk sneller te implementeren dan normaal BI traject.

Inmiddels draait het eerste AGF bedrijf, BE Fresh Produce uit De Lier, volop op hun nieuwe BI omgeving. De inzichten waren zo waardevol dat zij inmiddels hun salesteam hebben getraind om met deze data dagelijks klantacties te doen. Ze zien middels het dashboard de veranderingen in het koopgedrag bij hun klanten waardoor ze veel sneller kunnen reageren. Zo worden klanten toch nog binnenboord gehouden, worden top klanten beter bediend en is de verkoop is gestegen.

Wilt u weten wat de AGF blauwdruk voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor een inspiratiegesprek >

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Translate »