Bij een zorginstelling in het zuiden van het land werd daarom de data uit het financiële systeem, de clientendossiers, HRM en Zorgkaart Nederland samengevoegd en in zogenaamde Team dashboards Power BI gepresenteerd. Cijfers als verzuim, gezondheidsscore medewerkers, declarabiliteit, aantal clienten en omzet zijn van platte cijferlijsten getransformeerd naar visueel aantrekkelijke dashboards. Een team kan daarin eigen data tot in de details bekijken en vergelijken met andere teams.
Niet alleen Kwantitatief maar ook Kwalitatieve data
Deze kwantitatieve data kan aangevuld worden met meer kwalitatieve informatie. Op deze manier wordt inzicht verkregen over de oorzaken van de verschillen in teamprestatie. Een aantal voorbeelden van kwalitatieve indicatoren, als aanvulling op de kwantitatieve indicatoren zijn:
- Aantal MIC-meldingen
- Verhouding cliënten met decubitus/doorligwonden
- Verhouding (niet) actuele ondersteuningsplannen
- Verhouding cliënten met onder- of overvoeding
- Aantal cliënten met een (on)volledigheid dossier
- Verhouding cliënten met vrijheidsbeperkende maatregelen
Van elkaar leren en privacy
Teams kunnen ook van elkaar bepaalde data inkijken. Zo kunnen ze zien hoe zij het doen ten opzichte van de ander en ontdekken waar ze zelf nog kunnen verbeteren. Teams kunnen enkel de overkoepelende data inzien. Vanwege privacy kan een ander team niet bij gedetailleerde verzuim of persoonsinformatie over jouw teamleden bijvoorbeeld.
Vergelijken van teams met zelfde zorgzwaarte
Als een team de data van bijvoorbeeld client tevredenheid inkijkt zien ze direct hoe andere teams en locaties het doen. Daarbij kan snel en gemakkelijk gefilterd worden op vergelijkbare zorg zodat er geen appels met peren vergeleken wordt. Dus teams met dezelfde zorgzwaarte of zorgvorm worden met elkaar vergeleken, de rest wordt er uitgefilterd.
Op deze manier kan er meer vergeleken worden. Hoe is het verzuim bij andere locaties? Maakt men meer of minder winst met dezelfde behandelingen? Is er een groter verloop in de teams? Zo kan men zien waar een ander team wellicht beter is en samen om de tafel gaan zitten om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn, hoe zo’n team het anders doet.
Bij een van de zorginstellingen waarvoor wij deze dashboards maken, gebruiken ze deze informatie ook in de maandelijkse gesprekken met de controllers. Zo is snel inzichtelijk welke onderwerpen belangrijk zijn om te bespreken. Waar kan men verbeteren? Waar zien ze een trend (hoeveel verzuim kun je verwachten volgend jaar?). Op welke gebieden doet men het goed en is extra investering niet nodig? Gortdroge cijfers zijn zo getransformeerd naar aansprekende dashboards waarin een ieder in één oogopslag kan zien wat de aandacht vraagt.
Ook nieuwsgierig wat Business Intelligence voor uw zorginstelling kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor een inspirerend gesprek.